Nowe wymogi dla polskich portów lotniczych

Sty 26 - 2015

modlin airportPolskie lotniska czeka spore wyzwanie. Nowe wymogi stawiają na modernizację dróg startowych, która będzie bardzo trudna bez wkładu środków unijnych. Większa część portów lotniczych spłaca zadłużenie zaciągnięte w ostatnich latach na modernizację lotnisk. Lotnictwo nie stoi w priorytetowych miejscach, wręcz przeciwnie plasuje się za innymi środkami transportu. Obecnie porty lotnicze korzystają z różnych źródeł. Między innymi z dofinansowania unijnego, środków zewnętrznych a także ze środków wypracowanych przez siebie samych. Lotniska mają do 2018 roku mają odpowiednio dostosować nachylenie dróg startowych. Lotniska muszą wyrównać płyty postojowe a także drogę kołowania. Port lotniczy w Katowicach w przyszłym roku będzie dokańczał plan inwestycyjny wyrównania płaszczyzn lotniskowych. Do nowego roku będzie oddanych wiele inwestycji. Między innymi płyty postojowe dla cargo, droga kołowania, płyty do odlodzenia, a także nowy terminal przylotowy. Wiele lotnisk będzie musiało znaleźć środki pieniężne, które najłatwiej znaleźć w unii. Jednak obecnie inne środki transportu będą miały priorytet. Zmiany w portach lotniczych są bardzo kosztowne. Między innymi remont pasów startowych będzie wynosił kilkaset milionów złotych. Lotniska szukają także pomocy z zewnątrz. Między innymi port lotniczy w Katowicach będzie budował terminal dla usług cargo, stąd także będzie czerpał korzyści finansowe.

Rozwój portów lotniczych

W ostatnich latach lotniska przeszły ogromny rozwój. Przede wszystkim zmodernizowane zostały regionalne lotniska między innymi w Rzeszowie, we Łodzi czy Lublinie. Bardzo dobrą pozycję zajęło lotnisko w Modlinie. Początkowo port lotniczy miał sporo kłopotów, między innymi z powodu braku odpowiednich środków ostrożności w czasie mgły i złych warunków pogodowych. Jednak teraz po modernizacji w Modlinie regularnie lata Ryanair, a w przyszłym roku pojawi się kolejna tania linia lotnicza i przeloty czarterowe. Od nowego sezonu zimowego z Modlina będzie można polecieć między innymi na trzy wyspy Kanaryjskie, a także kupić bilety lotnicze do Madrytu. Od przyszłego roku będzie istniała także możliwość noclegu w nowym hotelu, który będzie budowany przy lotnisku.

modlin airport

Kategorie: Porty lotnicze
TAG: , , , , ,

Porty lotnicze francuskiej stolicy

Sie 29 - 2014

Port lotniczy Charles’a de Gaulle’aParyż jest jeden, ale obsługujących przybywających do francuskiej stolicy turystów lotnisk jest aż pięć: pierwsze to nieużywany do komercyjnych, jedynie do prywatnych celów, Le Bourget, drugie znane jako lotnisko Disneya Chalons Vatry, nie lądują na nim żadne linie lotnicze z Polski, trzecie Charlesa de Gaulle, czwarte Orly i piąte Beauvais. Nie jest niczym niezwykłym, że Paryż posiada aż tyle portów lotniczych, bowiem każda wielka metropolia dysponuje ich kilkoma. Warto jednak wybierając się do Paryża samolotem sprawdzić, na którym wyląduje on lotnisku i jak z niego się dostać do będącego dla nas celem miasta.

Naj ze wszystkich

Port lotniczy Charles’a de Gaulle’a jest największym lotniskiem we Francji i jednym z najważniejszych w świecie. Działalność lotnisko rozpoczęło w 1974 r., a największy ruch lotniczy generują na nim: narodowy francuski przewoźnik Air Fance i brytyjskie tanie linie lotnicze easyJet. Port Charles’a de Gaulle’a rocznie obsługuje prawie 60 mln pasażerów. Pod tym względem to paryskie lotnisko zajmuje drugie miejsce w Europie. Air France, PLL LOT i easyJet to linie, które operują między nim a polskimi portami lotniczymi, tradycyjni przewoźnicy z lotniskiem warszawskim, a niskobudżetowy z krakowskim. Lotnisko Charles’a de Gaulle’a do najtańszych w obsłudze nie należy stąd loty odbywają się na nie rzadziej. Paryski port dysponuje trzema terminalami. Terminal 1 jest najstarszym, Terminal 2 pierwotnie miały obsługiwać wyłącznie linie Air France, ale użytkowany jest i przez innych przewoźników oraz Terminal 3, który obsługuje pasażerów tanich linii lotniczych i czarterowych przewoźników. Z lotniska do centrum Paryża jest ok. 25 km. Port z miastem połączony jest linią autobusową, pociągiem i metrem.

Paryż – Orly

Lotnisko położone jest 13 km od centrum francuskiej stolicy i wraz z portem lotniczym Charles’a de Gaulle’a jest jednym z dwóch największych lotnisk, które obsługują najważniejszą metropolię w tym kraju. Z lotniska Orly podróżować można po kontynencie europejskim, do Afryki, na Karaiby i na Bliski Wschód. Polskie porty lotnicze nie oferują na Orly bezpośrednich rejsów, ale mieszkańcy zachodniej części naszego kraju mogą na nie latać z liniami lotniczymi AirBerlin i easyJet ze stolicy Niemiec, Berlina. Port lotniczy Paryż-Orly z centrum miasta połączony jest kolejką i linią autobusową.

Port lotniczy Beauvais-Tille

To międzynarodowe lotnisko jest najmniejszym, które ten region Francji obsługuje. Port położony jest od Paryża o ponad 80 km, a obsługiwany jest głównie przez tanie linie lotnicze. Z Polski, a konkretnie z Gdańska, Krakowa, Katowic, Poznania, Modlina i Wrocławia tanie loty na lotnisko Beauvais oferują linie lotnicze Ryanair i WizzAir, a z Rzeszowa dolecimy na nie tradycyjnymi liniami Eurolot. Ceny biletów lotniczych należą do niskich, a najbardziej tanie są te promocyjne. Z lotniska do Paryża kursuje specjalny autobus, czasem przejazd nim może się okazać droższy od ceny biletu lotniczego.

 

Szukaj podobnych stron w:  Katalog Stron Seo a zakupy rób tu: Sklep komputerowy

 

Kategorie: Porty lotnicze
TAG: , , , , , , , ,

Roszczeń ciąg dalszy

Lut 11 - 2013

ModlinPrzez uszkodzoną drogę startową na lotnisku Modlin, ten podwarszawski port lotniczy odnotowuje coraz większe straty finansowe. Po stwierdzeniu przez Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego spękania zagrażającej bezpieczeństwu lotów betonowej części drogi startowej, obsługujące Modlin tanie linie lotnicze Wizz Air i Ryanair na czas napraw, przeniosły się 22 grudnia 2012 roku na warszawskie lotnisko Chopina.

Wykonawca poniesie konsekwencje?

Od generalnego wykonawcy pasa firm Erbud oraz inwestora zastępczego i nadzorcy inwestycji firmy Bud-Invent, Lotnisko w Modlinie domagać się będzie odszkodowań. To one są pociągane do odpowiedzialności za spękanie pasa startowego. Przeciwko Bud-Invent już we wrześniu skierowano do prokuratury zawiadomienie. Władze lotniska w obronie własnych interesów z całą pewnością mogą w tej sprawie poczynić dalsze kroki. Firmy jednak się bronią. Erbud odpiera ataki oskarżając lotnisko o utrudnianie konserwacji pasa, a także o używaniu niewłaściwych przez lotnisko chemikaliów, przyczyniających się do pojawienia niebezpiecznych spękań niemal natychmiast po nadejściu mrozów.

Co z naprawą?

Minął ponad miesiąc od doraźnych napraw w Modlinie i okazuje się, że problem z drogą startową jest jednak poważniejszy od przewidywań ekspertyzy. Pewne już jest, że prace pasa nie skończą się wraz z nadejściem wiosny, gdyż potrzebne są do tego sprzyjające ich zakończeniu plusowe temperatury. Lotnisko w Modlinie zostało zamknięte zaledwie 4 miesiące po jego otwarciu. Władze portu bronią się, że nikt ich z otwarciem z Euro 2012 nie gonił, bo lotnisko prawie w ogóle nie obsługiwało w związku z mistrzostwami piłki nożnej ruchu. Po pozytywnych ekspertyzach bezpiecznego użytkowania, modlińskie lotnisko zostało otwarte, a port o drogę startową zadbał w sposób szczególny. Jednak stan drogi startowej w Modlinie wzbudzał wątpliwości od początku działalności portu, bowiem przed jego otwarciem pojawiły się w betonie tajemnicze dziury, czym eksperci byli bardzo zaniepokojeni.

Co dalej?

W ostatnim miesiącu minionego roku modliński port lotniczy z racji zamkniętego pasa startowego poniósł straty wynoszące milion złotych. Wynikają one nie tylko z odpowiedzialności kontraktowej, ale też z utraconych przychodów. Dzienne straty lotniska wahają się 150-180 tys. zł. Na dniach wykonawca pasa ma przedstawić projekt jego naprawy, które realnie mogą potrwać nawet dwa miesiące. Latające do Modlina tanie linie lotnicze Wizz Air i Ryanair potwierdziły, że na lotnisku Chopina zostaną, co najmniej do końca marca. Nie wiadomo jak zareagują przewoźnicy, jeśli się okaże, że Modlin będzie zamknięty dłużej. Przewoźnicy póki co nie są zachwyceni ciągłym przesuwaniem dat ich powrotu na modliński port lotniczy. Stołeczne lotnisko jest dla nich droższe, więcej ich wynoszą pobierane na nim za lądowania i straty opłaty lotniskowe.

Kategorie: Porty lotnicze
TAG: , ,

Z Trójmiasta w świat

Gru 11 - 2012

lotnisko GdańskZanosi się na to, że pod względem ilości obsłużonych pasażerów, lotnisko Gdańsk im. Lecha Wałęsy awansuje w tej klasyfikacji w rankingu polskich portów lotniczych na podiumowe trzecie miejsce. Wiadomo, oprócz morza, wszędzie stąd jest daleko, a długie dystanse najlepiej, bo najszybciej i w dodatku najtaniej, albo też porównywalnie do innych środków transportu, pokonuje się samolotem. Pomorzanie przywykli do podróży powietrznych i bardzo chętnie korzystają z tego środka lokomocji, tym bardziej, że dosłownie pod nosem mają jedyny nowoczesny międzynarodowy port lotniczy w okolicy, który nieprzerwanie działa od 1974 r.

Sto lat temu i dziś

W dwudziestoleciu międzywojennym, Pomorze dysponowało dwoma lotniskami, jedno zlokalizowane było w Rumi, drugie w Gdańsku Wrzeszcz, na dzisiejszych terenach bokowiska osiedla Zaspa. Odbywał się z nich ruch pasażerski do Warszawy, Poznania i Lwowa. Chociaż do jeszcze nie tak dawna nie każdego było stać na podróżowanie samolotami, zapotrzebowanie na usługi lotnicze rosło tu wprost proporcjonalnie do rozwoju Trójmiasta. W ostatnich latach, obsługujące nie tylko gdańskie lotnisko, linie lotnicze rozpoczęły między sobą ostro rywalizować o pasażera. Ich bronią do dziś są obniżane koszty przelotów, za czym idą tanie bilety lotnicze w atrakcyjne miejsca Europy i świata. Przy obecnych promocjach właściwie każdego jest stać by wsiąść na pokład samolotu i poszybować w wybranym, bądź wymarzonym przez siebie kierunku.

Port lotniczy w Gdańsku

Pasażerowie maja do dyspozycji dwa terminale: T1 pełni funkcję odlotową i przylotową dla lotów do krajów spoza strefy Schengen i T2 z pełną infrastrukturą odlotową, posiadającym 20 stanowisk check-in i przeznaczonych do odprawy pasażerów odlatujących do krajów ze strefy Schengen10 gate’ów. Lotnisko Gdańsk oferuje pasażerom szeroką gamę usług i punktów handlowych. Na jego terenie znajduje się bank, punkt wymiany walut, Poczta Polska, pomagająca m.in. przy rezerwacji hoteli informacja turystyczna, biura turystyczne, wypożyczalnie samochodów, jubiler, salon prasowy, drogeria, sklepy wolnocłowe, restauracja i biura przewoźników lotniczych.

Przewoźnicy i kierunki

Gdański port lotniczy obsługują czarterowe, regularne i tanie linie lotnicze. Wśród nich jest m.in. polski LOT i EuroLOT, węgierski Wizz Air, irlandzki Ryanair, niemiecka Lufthansa, norweski Norwegian i szwedzki SAS. Z Trójmiasta możemy podróżować w pięćdziesięciu kierunkach, wśród nich czterech krajowych i liczba ich stale się powiększa. Jednym z najczęściej wykorzystywanych są tanie loty do Londynu, a na wiosnę przyszłego roku uruchomione zostaną, również w przyzwoitej cenie, rejsy do atrakcyjnego Dubrownika i inne letnie kierunki na cudowne adriatyckie plaże. Jest też z Gdańska kilka typowo zimowych tras, możemy się stąd wybrać na przykład na narty do Austrii. Warto się też przekonać do przelotów po Polsce i pamiętać o dokonywaniu rezerwacji z dużym wyprzedzeniem bilety na tanie loty.

Kategorie: Porty lotnicze
TAG: , , ,