Liniowce marzeń i ziemskie problemy

Lip 12 - 2013

Boeing 787W związku z uziemieniem przez wiele tygodni dreamlinerów Polskich Linii Lotniczych LOT, przewoźnik liczy na rekompensatę. Na temat wypłaty odszkodowania z przedstawicielami Boeinga rozmawiał już w tej prezes LOT-u, ale szybko się tej sprawy nie uda załatwić. Według wstępnych rozmów amerykański koncern swoje propozycje przedstawi w lipcu. Mówi się, że nie tylko odszkodowanie w gotówce wchodzi w grę, ale i upusty przy kolejnych zakupach PLL LOT-u u Boeinga.

Samolotowe kłopoty

Przypomnijmy, że 16 stycznia br po incydentach z samolotami typu Boeing 787 Dreamliner, zostały uziemione wszystkie maszyny tego typu wielu przewoźników. Powodem aresztu było zapalenie się litowych akumulatorów jonowych u jednego z nich, a w drugim te same dymiły. Wśród uziemionych samolotów były dwa należące do PLL LOT-u, przy czym jeden z nich został zatrzymany w porcie lotniczym Chicago, po wykonaniu swojego pierwszego transatlantyckiego rejsu. Polski przewoźnik na czas zatrzymania jego samolotów przez Boeinga, by móc kontynuować swoją działalność przewoźniczą na dalekodystansowych trasach, został zmuszony do wyleasingowania trzech samolotów Boeing 777, Boeing 767 oraz Airbus 330. Nasze narodowe linie lotnicze swoje koszty z tego tytułu szacują na ponad 10 mln zł. Od początku czerwca dreamlinery powróciły już do floty LOT-u.

Boeingowa flota PLL LOT

Nasze narodowe linie lotnicze posiadają trzy dreamlinery, z czego dwa w centrum serwisowym Boeinga w Etiopii przeszły modyfikację akumulatorów. W połowie maja prosto z fabryki Boeinga w USA przyleciała do spółki trzecia maszyna. Wszystkie trzy odbywają już regularne rejsy na trasach długodystansowych do Nowego Jorku, Chicago i Toronto, a od 1 sierpnia zaczną kursować i do Pekinu. Czwarty liniowiec marzeń Polskich Linii Lotniczych LOT przebył już w czerwcu drogę ze znajdującego się w pobliżu fabryki Boeinga w Everett pod Seattle lotniska na warszawski port lotniczy i wkrótce czynnie dołączy do latających w barwach lotu pozostałych trzech maszyn. Piąta z kolei ma być dostarczona pod koniec lipca. Boeingi 787 Dreamlinery mogą na swój pokład zabrać maksymalnie 252 pasażerów. LOT na ich pokładach oferuje podróżnym trzy klasy przelotu: elite club, premium club i ekonomiczną.

Restrukturyzacja LOT-u żywym tematem

Mające poważne problemy finansowe linie lotnicze LOT muszą się poddać restrukturyzacji. Plany działania w tym temacie zostały już wysłane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów do Komisji Europejskiej. Poza tym, że przesłany plan zakłada m.in. ograniczenia do 15 proc. w sieci połączeń LOT-u tych najmniej rentownych, to polski przewoźnik liczy również na udzielenie mu dodatkowej pomocy publicznej. Mimo docierających przecieków plan restrukturyzacji jest tajemnicą i ze względu na konkurencję nie zostanie upubliczniony.

Kategoria: Linie Lotnicze
TAG: , ,